Pagājušajā nedēļā Padome publicēja tā saukto ex post jeb budžeta izpildes novērtējumu
par 2013.-2015.gadu. Vērīgs lasītājs noteikti pamanītu pievienotajā MS Excel tabulā arī paslēpušos 2016.gadu, kas gan pagaidām ir balstīts uz prognozēm, kā
tad noslēgsies šis gads. Bet…šoreizīt rakstu ne par 2016.gadu. Šoreizīt vēlējos
aizķert par pašu pēc-izpildes principu.
Kā jau ierasts ar emuāra ierakstiem, paši mācāmies tos
rakstot. Ko man māca pēc-izpildes novērtējums? Šim novērtējumam jāpasaka, cik
tad fiskāli atbildīga ir bijusi Valdība iepriekšējos gados. Tā teikt – koriģēt-nekoriģēt-koriģēt…
gluži kā mīl-nemīl-mīl-nemīl… tikai šeit tas ir par budžeta bilances nākotnes
korekcijām, kas novērstu pagātnes kļūdas.
Fiskālās disciplīnas likums ir gana sauss šajā
jautājumā, t.i. pēc-izpildes prasības definē šī likuma 11.pants, nosakot, ka
būs-būs jākoriģē nākotnē budžets ar visu to, ko pagātnē esiet pārkāpuši. Taču…kā
ierasts – viss slēpjas detaļās. Fiskālās disciplīnas likums prasa tādu fiskālo
politiku, kas ir pretēja ekonomikas ciklam, t.i. labos gados taupām, lai
sliktos gados ir ko tērēt. Tik tāl Jūs teiktu – viss taču labi. Jā. Bet šo
ekonomikas ciklu ekonomisti redz pēc laika, un šim ekonomikas cikla
novērtējumam ir tendence tikt mainītam. Zemāk ir divi attēli, kas parāda, kā
mainījās situācija no salīdzinoši saspringtas plānošanas pret tādu, kas
izskatās gana labi jeb ar zināmu rezervi pret korekcijas mehānismu. Viena rēķināta pirms gada, otra tik tikko.
Līdz ar to – ja jau ekonomikas cikla komponente nes sevī zināmu nenoteiktības elementu, tad prasās paskatīties uz budžeta izpildi vēl caur kādu prizmu. Šī cita prizma parādījās izdevumu pieauguma novērtējuma veidolā. Jau budžeta plānošanā Fiskālās disciplīnas likums liek samērot plānoto tēriņu pieaugumu ar potenciālo tautsaimniecības pieaugumu. – Nosakot, ja ekonomikas potenciāls neaug strauji, tad līdzīgi arī valsts izdevumiem jāaug tādā pat tempā.
Diemžēl šādā rakursā fiskāli atbildīga rīcība
iepriekšējos gados nav novērojama. Redzams, ka izdevumiem bija raksturīgs augt
salīdzinoši ātrāk nekā to ļauj potenciālā iekšzemes kopprodukta augsmes temps un būtu jāveic atbilstošas korekcijas 2020.gadā.
Taču Fiskālās disciplīnas likums par to klusē. Šāda veida novērtējumu budžeta
izpildei veic Eiropas Komisija un nemaz nenāktu par skādi arī Latvijā
paskatīties uz budžeta izpildi no vairākām pusēm.
Kādā citā reizītē detalizētāk aizķeršu abas metodes – gan to, ko stāsta Fiskālās disciplīnas likuma 11.pants
(strukturālās bilances korekcijas mehānisms), gan par izdevumu pieauguma pēc-izpildes
novērtējumu.
Tik tāl paliek atvērts jautājums – koriģēt-nekoriģēt-koriģēt…
Ar sveicieniem,
Dace
Nav komentāru:
Jauni komentāri nav atļauti.