Ja Jūs samulsināja jau iepriekšējo divu fiskālo nosacījumu apraksti, tad šis nākamais apcerējums nebūs
atšķirīgs. Atzīšos, ka šī nosacījuma aprēķinos ir starprezultāti (piemēram,
vidēja termiņa strukturālās bilances mērķis, kas ir cits stāsts), kuri man neliek mieru, jo tur vēl ir nianses tālākai
izpētei. Un tas nozīmē, ka par to būs noteikti jāraksta atsevišķi.
Izdevumu nosacījuma būtību varētu mēģināt formulēt tā, ka valsts budžeta izdevumi nedrīkst augt
straujāk par mūsu tautsaimniecības potenciālu (tā saukto potenciālā iekšzemes kopprodukta
pieaugumu) jeb izdevumiem jāiet rok rokā ar to, ko iespēj/nespēj mūsu ekonomika. Formāli tas izriet no Fiskālās disciplīnas likuma 13.panta, kas savukārt kā blanketa norma atsaucas uz Eiropas Savienības regulu.
Arī šoreiz aprēķinus piedāvājam apraksta noslēgumā, bet pirms tā vēl
gribētu nedaudz par šī nosacījuma saturisko pusi. Kā jau pie bilances
nosacījuma piefiksēju – ar skaitlisko fiskālo nosacījumu palīdzību budžeta
veidotāji iegūst maksimāli pieļaujamo valdības izdevumu apmēru pēc dažādām
metodēm. Izdevumu pieauguma nosacījums savos aprēķinos tikai beigu posmā nonāk
līdz pamatbudžeta un speciālā budžeta izdevumiem (jeb pēc Eiropas kontu
sistēmas – centralās valdības izdevumiem). Pats nosacījums lielu daļu aprēķina
ceļa apstrādā vispārējās valdības (šo
terminu tuvāk mēģinājām skaidrot šeit) datus, kas aptver daudz plašāku izdevumu apjomu
nekā tikai valdības budžets. Līdz ar to šis nosacījums pieiet izdevumu aprēķiniem
no augstāka skatu punkta, taču gala rezultātā līdzsvarojošais elements ir tieši
valdības pamatbudžets.
Kā dots zemāk attēlā – aprēķinu starpposmā ir iegūti rezultāti, ka
ekonomikas potenciāls var būt straujāks un izdevumi savukārt aug lēnāk.
Izdevumu nosacījums ir tas, ka ļauj piekalibrēt/pielīdzināt
budžeta izdevumus pie ekonomikas potenciāla. Pie kam šie vispārējās valdības
izdevumi jau ir izlīdzināti, noņemot Eiropas Savienības fondu, procentu
maksājumu, sociālo maksājumu u.c. ārpus valdības ietekmes pasākumu izdevumus.
Izdevumu nosacījuma atslēgā jeb centrālajā pieņēmumā arī parādās
makroekonomikas nianses. Vispārējās valdības izdevumi tiek pretstatīti
potenciālā iekšzemes kopprodukta novērtējumam un ir kritiski svarīgs ekonomikas
potenciāla pārmaiņu novērtējums, jo pēc tā arī tiek attiecīgi pielīdzināti –
palielināti vai samazināti – pieļaujamie izdevumi. Vienlaikus pateicoties
Fiskālās disciplīnas likumam valdības pieļaujamie izdevumi tiek vērtēti caur
vairākām metodēm (bilances, pārmantojamības, izdevumu), un tiek izvēlēti aprēķinātie
izdevumi, kas apmierina visus nosacījumus – tātad tie, kas apmierina arī
stingrākos nosacījumus. Taču uzskatu, ka lietderīgi ir izmantot visu metožu
iespējas, nevis kādu viegli norakstīt
tādēļ, ka sastāvdaļas ir teorētiskas un diskutablas. Pie tam vēl taisnības
labad jāsaka, ka atšķiras Latvijas un Eiropas (konkrētāk – Eiropas Komisijas)
ekonomikas analītiķu novērtējumi par potenciālo iekšzemes kopproduktu Latvijā.
Šeit vietā būtu uzteikt Finanšu ministrijas fiskālās politikas ekspertus, kas
izdevumu nosacījuma algoritmu izgriež
cauri gan Fiskālās disciplīnas likuma limitiem, gan arī Eiropas regulu
limitiem, un piemēro stingrākās jeb fiskāli disciplinārākās prasības.
Ar sveicieniem,
Dace
P.S. Aprēķinu izklāsts pieejams šeit. Arī MS Excel formātā (lūdzu skatīt 3.tabulu).