Tomēr neizdevās pārliecināt Eiropas
Komisiju piemērot Latvijai citādu
metodoloģiju nekā pārējām ES valstīm. Palikām vienā rindā kopā ar pārējiem. Una lex una justicia omnibus (viens likums visiem).
Protams, protams, ekonomikas cikls ir
un paliks lielais netveramais, un katrā valstī katram ekonomistam būs savs
modelis vai sava "aknu sajūta" jeb tiešie-netiešie rādītāji, kas apliecinās – ekonomika
pārkarst-atdziest-ir līdzsvarā… Nodokļu reformas kontekstā patīk, ka Finanšu
ministrijas makroekonomikas eksperti spēj salikt savas aplēses pragmatiski [skat.45.lpp.], patīk, ka šoreizīt lēmumu procesā tiek izpurināti gan matemātiskie modeļi,
gan arī jūtams, cik milzīgs darbs tiek darīts darba grupās. Tomēr Padomes biedriem
vēl ir daudz jo daudz jautājumu un… ceram, ka makroekonomikas rādītāju prognožu
apspriešanas un apstiprināšanas process dos visas atbildes. Cerēsim, ka nolīgot
varēs jau ar vieglāku sirdi. :)
Kāpēc šoreizīt rakstu? Tikai tādēļ,
ka Eiropas Komisijas novērtējums uzliek atbildību atturēties no inovācijām
vērtējot fiskālajos nosacījumus jeb to, kādā apmērā ekonomika un likumi definē to
apmēru, kādus drīkstam atļauties savas valsts budžeta izdevumus, lai būtu fiskāli
atbildīgi un arī [kas vēl svarīgāk] – fiskāli ilgtspējīgi.
Piekrītu daudz gudrākām galvām, kas
saka, ka izdevumu nosacījums ir viena kārtīga sintētika. Taču iespējams, ka šis
nosacījums ir sintētisks tāpēc, ka mums allaž pietrūkst laika kritiski vērtēt
tā sastāvdaļas. Gribu pieturēt sevi pie apņēmības vēl [iepriekš minētajā]
makroekonomikas rādītāju prognožu apspriešanas gaitā rūpīgi diskutēt arī tos
rādītājus, kas būs svarīgi nākamajā "raundā" jūlija beigās.
Eiropā lēnītēm kritiski skatās uz
strukturālās bilances nosacījumu [vienkārši sakot tā iemesla dēļ, ka tas ir ļoti
mainīgs dēļ tā paša "netveramā ziloņa", kas ir ekonomikas cikla punkts
konkrētajam gadam], un arvien cerīgāk uz izdevumu nosacījumu [arī vienkārši
sakot dēļ tā iemesla, ka tas izlīdzina rādītājus vairāku gadu garumā un spēj dot
vienmērīgāku atbildi par pieļaujamo izdevumu apmēru].
Te nonācu līdz tām sastāvdaļām, kas būs
skaidras jau makro rādītāju apstiprināšanas posmā: ES programmu izdevumi, bruto
pamatkapitāla veidošana (jeb investīcijas), bezdarba cikliskā komponente, IKP
deflators (t.sk. vienoties par šī rādītāja izlīdzināšanas principiem "cauri
gadiem"). Nedaudz vēlāk – kad Valdība virzīs nodokļu reformas likumprojektu
paku – varēs arī precīzāk aprēķināt papildu jeb tā sauktos diskrecionāros
izdevumus, kas Stabilitātes programmā diemžēl izdevumu nosacījumā izpalika.
Izdevumu nosacījumu sadalot daļās, -
(a) izdevumi, kuru apjomu Valdība nevar ietekmēt, piemēram, parāda procenti, ES
fondu apmērs, [kā arī neierobežojot investīciju izdevumu svārstību ietekmi], (b)
izdevumi, kuru apjoms ir saistīts ar bezdarba ciklu, (c) papildu ienākumi, kas saistīti ar būtiskām
politikas izmaiņām [kā nodokļu reforma]; šeit jāpiezīmē, ka nodokļu reformas
kontekstā tie veido būtisku negatīvu ietekmi. ... varam nonākt līdz tam, ka spējam
salīdzināt, kā mums mainās šie plānotie izdevumi ar to, kāda ir ekonomikas
potenciāla attīstība - pie kam izlīdzināta desmit gadu nogrieznī. Ja spējam rast līdzsvaru tajā, tad viss notiek! Vai tas ir bez konsolidācijas, tas jau ir cits jautājums.
Ar sveicieniem,
Dace