Kādu labu laiku
atpakaļ sekretariātā spriedām par to, kas ir nākamais "netveramais zilonis" bez
ekonomikas cikla, un tapa skaidrs, ka pie šīs kopas var piemest arī fiskālās
telpas jēdzienu.
Var piekrist Mārim
Zanderam, ka esam visi kopā iesprūduši dažnedažādos aprēķinu un
pseido-aprēķinu līmeņos, un labi tas nav. Jo informatīvā telpa iespējams
notrulina pat intelektuālāko iedzīvotāju, kas nebūdams ekonomists, tomēr vēlas
izsekot svarīgām norisēm savā valstī. Vai ar savu necilo pārdomu, ko veicināšu?
Diez vai. Taču, kā jau vienmēr ar mūsu emuāru – tas vairāk ir izziņas process
pašai ar sevi. Un šoreiz par "fiskālo telpu".
Birojā vienojāmies, ka vienkāršākais skaidrojums ir šāds: valdībai pieejamie līdzekļi papildu budžeta vajadzību segšanai. To rēķina kā starpību no Fiskālās disciplīnas likumā atļautā budžeta deficīta un plānotajiem izdevumiem. Starptautiski šo terminu mēdz lietot plašāk, t.i., pieskaitot klāt arī iespējamo valdības parādu līdz līmenim, kas neietekmē ekonomikas izaugsmi.
Kāda ir saturiskā jēga fiskālajai telpai? Nebūtu taču tā, ka meklējam un rodam finanšu līdzekļus tikai, lai veicinātu un turpinātu tēriņus, lai kā arī aizbildināmies ar labklājības valsti un citiem nepārtrauktu augsmi paģērošiem apstākļiem. Atkāpei – man personīgi nepārtraukto augsmi nedaudz attaisno vecais-jaunais – nevienlīdzību mazinošā augsme. Vismaz kāda laba jēga.
Un tā, meklēju
dažu labu, nosacīti vēsturisku, materiālu, kas skaidro "fiskālās telpas" terminu. Ja pareizi sapratu, tad fiskālā telpa (jēdziena
plašākajā nozīmē) nenozīmē papildu līdzekļus vienam gadam, bet arī to, ko
valdības apzinās kā finanšu buferi maksājumiem nākotnē. Kopīga rakstura problēma
attīstītajās valstīs ir sabiedrības novecošanās un ar to saistītie aspekti –
pensiju apmērs pret strādājošo, veselības aprūpes izdevumi vecumdienām. Autors aicina valdības
domāt savlaicīgi par šiem nākotnē pieaugošajiem izdevumiem un apzināt to, kādi
šim nolūkam jāveido ieņēmumi-izdevumi jeb papildu fiskālā telpa. Jeb lūdzu
lasīt – parādu jāspēj samazināt labajos gados.
Ja norit fiskālās
telpas radīšana uz deficīta rēķina (un attiecīgi – parāds ir kā finansēšanas
avots), kā tas jāpiezīmē Latvijas praksē ir pastāvīgi, tad autors aicina
lūkoties uz šādiem trim svarīgiem punktiem:
1. Ja deficīts ir kā fiskālās telpas finansēšanas
avots, tad uzreiz jāsaprot, vai ienākumi nākotnē augs tādā apmērā, lai tiktu
apkalpots valsts parāds. Tā
sacīt – turam prātā valsts maksātspējas jautājumu.
2. Jāspēj
nodalīt īslaicīgi lielāki tēriņi un tādi izdevumi, kuri nepazudīs nākotnē J jeb kā budžeta žargons saka – "tiek ielikti
bāzē" un kļūst par pastāvīgiem izdevumiem. Otrs gadījums noteikti ir tāds, kuru jāspēj finansēt no esošajiem vai
nākotnes pastāvīgajiem nevis
vienreizējiem ienākumiem. Tāpēc brīdī, kad vērtējam veselības aprūpes reformas
kompensējošos pasākumus (kas tiek finansēta uz deficīta rēķina), jāņem vērā kā
viens, tā otrs.
3. Pēdējā
punktā autors savukārt aicina izmaiņas
izdevumos saistīt ar valdības prioritātēm vismaz vidējam termiņam. Šeit
atkal nāk prātā tas, kā izskatās mūsu izdevumi un teju mūžīgais jautājums – vai
tie vienmēr atspoguļo prioritātes.
Un kopsavelkot
saturisko jēgu J pirms
priecājamies par radīto fiskālo telpu – jāspēj atbildēt (i) vai tā ir uz deficīta
rēķina, (ii) vai jauni izdevumi balstās uz skaidriem jauniem ieņēmumiem (vai arī – skaidri samazinām mazākas prioritātes izdevumus) un (iii) vai
jaunie tēriņi ir tas, kas ir mūsu prioritāte.
Ar sveicieniem,
Dace
Dace