Uzsākt darba gaitas jaunā vietā un salīdzinoši jaunā
jomā no vienas puses nav viegli, no otras – tas paver jaunas iespējas
paskatīties uz dzīvi no cita skatu punkta. Tas dod arī iespēju izteikt savu
viedokli ar svaigu skatījumu, kas var būt noderīgs tiem, kuri uz lietām skatās
ar savu gadiem uzkrātu pieredzi. Ceru, ka manas pārdomas veicinās atbildīgas
fiskālās disciplīnas un kultūras attīstību Latvijā.
Fiskālā disciplīna ir ārkārtīgi svarīgs
priekšnoteikums līdzsvarotai un ilgstošai valsts ekonomiskai attīstībai, kā mūs
to sāpīgi iemācīja 2008. gada pasaules finansiālā krīze, kas, arī bezatbildīgas
fiskālās politikas dēļ, smagi atsaucās uz Latviju. Kopš tā laika esam daudz
mācījušies un izdarījuši, lai valsts ekonomiku pasargātu no potenciāliem
ārējiem un iekšējiem ekonomiskajiem satricinājumiem. Šī gada sākumā
iznākušais Eiropas Komisijas Fiskālās Ilgtspējas pētījums novērtē, ka Latvija
ir viena no 7 Eiropas Savienības (ES) valstīm, kurās valsts fiskālie riski tiek
vērtēti kā zemi, gan īstermiņā, gan vidējā termiņā, gan ilgtermiņā.
Fiskālās disciplīnas būtība ir salīdzinoši vienkārša –
tā ir valsts budžeta līdzekļu samērīga ar valsts budžeta ienākumiem tērēšana. Tomēr
fiskālā disciplīna rezultējas kā sarežģītu politikas plānošanas un tās fiskālās
ietekmes aprēķināšanas procesu kopums no vienas puses un kā nodokļu un citu
valsts nodevu iekasēšanas procesu kopums no otras puses. Tā ir ļoti plaša tēma,
par ko var diskutēt un diskutēt, meklējot risinājumus, kas uzlabo valsts
fiskālo situāciju.
Pēdējā laika fiskālās politikas aktualitāte –
Igaunijas lēmums samazināt savu akcīzes nodokli alkoholam par 25%, un Latvijas
plānotā atbilde ar laicīgu (līdz 2019.gada 29.februārim) akcīzes nodokļa samazinājumu
par 15% stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Neapšaubāmi, nepatīkams un
negaidīts solis no kaimiņu puses, tomēr loģisks. Pāris nedēļas atpakaļ kādā
konferencē igauņu pārstāvji novērtēja, ka gan 2017. gadā, gan 2018. gadā esot
zaudējuši ap 100 miljoniem potenciālu nodokļu ienākumu, kas ir nonākuši mūsu
budžetā. Protams, tā ir pašu igauņu nodokļu politikas plānošanas kļūda, kad,
cerot uz somu alkohola tūrismu, igauņi pārāk strauji cēla akcīzes nodokli
alkoholam. Tagad esam nonākuši neskaidrā situācijā, jo neviens precīzi nevar
zināt, kā igauņu un mūsu nodokļu samazināšana ietekmēs abu valstu nodokļu
ienākumus. Mūsu puses atbilde ar laicīgu 15% akcīzes nodokļa samazinājumi
izskatās loģiska – ar mērķi mazināt budžeta ienākumu kritumu, kas tagad tiek
plānoti 32 miljonu eiro apmērā, nevis 92 miljonu apmērā, kā tika prognozēts, ja
Latvijā nodoklis netiktu samazināts. Diemžēl masu medijos jau parādījās
neadekvātas ziņas par tautas nodzirdīšanu, jo valsts gribot budžeta ienākumus. Pirmkārt,
15% akcīzes nodokļa samazinājums nenozīmē 15% cenas samazinājumu precei, jo
preces cenā akcīzes nodoklis ir tikai viena no sastāvdaļām. Līdz ar to alkohola
cenas samazinājums būs salīdzinoši neliels, kam nebūtu būtiski jāpalielina tā
patēriņš. Otrkārt, ir svarīgi saprast, ka lēmums samazināt akcīzi ir mērķēts
nevis uz budžeta ienākumu pieaugumu, bet uz plānotā nodokļa ieņēmumu neizpildes
samazinājumu.
Ir jāpatur prātā, ka plānotais 32 miljonu budžeta
ienākumu samazinājums ir bīstami tuvu 0,1% no nominālā iekšzemes kopprodukta (IKP),
kas pēc Fiskālās disciplīnas likuma gara prasa kompensējošus pasākumus šī gada
budžeta izdevumu samazināšanai. Uzmanīgi sekosim budžeta ienākumu dinamikai!
Normunds
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru