otrdiena, 2016. gada 7. jūnijs

Kad tu nostājies VID pusē

Sociālajā psiholoģijā mēdz nodalīt divus veidus, kā indivīds pielāgojas grupai – informational conformity (turpmāk – IK) un normative conformity (turpmāk - NK). Atšķirība galvenokārt saistīta ar to, kāpēc mēs pieņemam noteiktus uzskatus vai uzvedības normas.

IK gadījumā mēs paļaujamies, ka kolektīvs zina pareizo atbildi. Šajā variantā mēs no citiem mācāmies, nevis viņiem pakļaujamies. Ikdienišķs piemērs varētu būtu iepazīšanas ar atsauksmēm par kādu kafejnīcu, lai izlemtu, vai tur doties.

NK ir mazāk glaimojošs variants, jo paredz, ka cilvēks pakļaujas, lai iederētos un “nelēktu acīs”. Turpinot kafejnīcas piemēru, NK gadījumā es uz konkrēto kafejnīcu dotos, jo cilvēki, ar kuriem es ikdienā mijiedarbojos, to ir iecienījuši. Es nevēlos atzīt, ka mani neapmierina ēdiens, mūzika utt. un tādējādi atšķirties.

Protams, ir gadījumi, kur NK un IK pārklājas. Piemēram, mana izvēle nevilkt svārkus ir balstīta uz novērojumu, ka Eiropā vīrieši svārkus nemēdz nēsāt (IK), taču es apzinos arī sociālās “izmaksas” svārku valkāšanai (NK).

Domājot par nodokļu apiešanu, es sāku prātot, kurš no šiem modeļiem labāk izskaidro salīdzinoši iecietīgo attieksmi pret nodokļu nemaksāšanu. Pirmajā brīdī šķiet, ka IK ir pareizais variants. Mēs redzam, ka nodokļu nemaksāšana ir tipiska parādība un zināmās situācijas – pilnīgi pieņemama rīcība. Varētu pat teikt, ka tā ir morāli neitrāla uzvedība, jo ikdienas sarunās reti saskaries ar cilvēku, kurš uzdrošinās tev par to aizrādīt. Bet šeit mēs nonākam pie NK.

Kaut kad pasen izlasīju cehs.lv rakstu par nodokļiem. Īsumā – galvenā varoņa radinieki izsauca ātro palīdzību, jo viņš uzskatīja, ka meistariem par saņemto atlīdzību jāsamaksā nodokļi. Reakcija bija…

„Pag, tu taču esi pieskaitāms?” vaicāja tēvs. „Tev taču ir tiesības vadīt transportlīdzekli, tev ir augstākā izglītība, tu lasi grāmatas, skaties ziņas?”, viņš turpināja. „Kad tu ēd, tu spēj noturēt rokā nazīti un dakšiņu, ar kuriem tu griez kotleti, nevis savu plaukstu?”

Joks, protams, bet tomēr tīrā formā atsedz dīvainu parādību. Nodokļus nemaksāt ir pieņemami, un aizrādīt par to var tikai Valsts ieņēmumu dienests. Ja to darīsi tu, sekos maigas sociālās sankcijas.

Ar sveicieniem,
Emīls