Izdevumu nosacījuma izpratnes
meklējumos garām skrēja neliels rakstiņš
par to, kā budžeta bilances mēdz “uzlaboties”, tuvojoties gadu mijai un citos
brīžos. Šādi fiskālās disciplīnas ievērošanas ilūzijas cēloņi var būt,
piemēram, Valdības rīcība, kas saistīta ar maksājumu atlikšanu no gada beigām
uz gada sākumu, lai uzlabotu gada noslēguma bilanci, vai aktīvu pārdošana, tos
parādot kā ieņēmumus, bet piemirstot uzskaitīt ilgākā termiņā radušos
zaudējumos, piemēram, no nākotnē neiekasējamas īres maksas.
Delaying payment, for instance, no longer reduces the deficit when accounts payable are recognized as a liability on the government’s balance sheet, and the deficit takes account of the accumulation of those liabilities. Likewise, the sale of assets does not reduce the deficit if the assets are on balance sheet and the deficit is measured as the decline in net worth. Recognizing such assets and liabilities is consistent with the accrual-based version of International Public Sector Accounting Standards (IPSASB, 2014), the International Monetary Fund’s Government Finance Statistics Manual (IMF, 2015), as well as many national and regional standards for fiscal data.Irwin (2016: 4)
Skatot nesenos Latvijas piemērus
– gan
otrādā veida darījumā (VID ēkas iegāde), tiek neaizmirsti arī ieguvumi. Kas
pozitīvi no uzskaites viedokļa.
(Taču der atcerēties, ka darījuma sekas pasliktināja budžeta
bilanci par 0,3% no IKP – tā teikt – fiskālā ilūzija tiešām tiek kliedēta).
Cits pozitīvs apstāklis no uzskaites puses – labi, ka esam no tiem, kas izdevumu principa
aprēķinos neieskaita investīcijas,
kas vidējā un ilgā termiņā nes būtisku pozitīvo efektu.
[...]treating investment in infrastructure as ordinary spending can be misleading, because the investment can have long-run fiscal benefits.Irwin (2016: 3)
Autors turpināja apskatīt, cik bieži tiek
publiskoti budžetu izpildes pārskati, ka tiek ņemtas uzskaitē valsts (arī
pašvaldību) kapitālsabiedrības, nefinanšu transakcijas u.c. Autors parāda tās attīstītās valstis, kas
uzskaitē arvien plašāk izmanto uzkrājumu principu (atšķirībā no vēl aizvien
populārā naudas plūsmas principa daudzās pasaules valstīs). Manu uzmanību
pievērsa arī nākotnes pensiju saistību neuzskaitīšana (šeit gan kā piemērs nav minēta
neviena konkrēta valsts), savukārt priecēja tas, ka arvien vairāk valstīs
prognozē deficīta un parāda attīstību ar vismaz 30 gadu laika nogriezni.
Nav jau tālu arī mums iespēja
strādāt ar tiktāl attīstītu budžeta uzskaites un grāmatvedības sistēmu, kas
ļautu piemērot uzkrājuma principu arvien vairāk. Tomēr ceļš priekšā. Arī manas izpratnes par izdevumu nosacījumu.
Ar sveicieniem,
Dace
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru