Eiropas budžeta pakts ar tam
pakārtoto divpaku parādās kā jauns vilnis senā jūrā. Fiskālie nosacījumi nav jaunums. Skaitliskie fiskālie nosacījumi
vai vēl konkrētāk – komplicēti skaitliskie fiskālie nosacījumi – tie gan ir jau
pēc finanšu krīzes novitāte. Apzināta novitāte, jo pasaules makro-fiskālais
organisms pareizi un pamatoti uzskatīja, ka jābūt veidam, kā – kaut vai ar
sankcijām – spēt kritiski turēt budžeta
disciplīnu labos laikos, lai būtu, kur pasmelties, kad pienāk krīze (kas ir neatņemama
sastāvdaļa jebkuras valsts ekonomikas ciklos). Lai man pašai kļūtu skaidrāks,
par ko runāju, jāpiedāvā raksta autoru kolektīva minētā
definīcija tam, kas ir fiskālais nosacījums – un tas ir ilgstošs fiskālās
politikas ierobežojums, izmantojot skaitliskus robežlielumus budžetam.
A fiscal rule imposes a
long-lasting constraint on fiscal policy through numerical limits on budgetary
aggregates.
Schaechter
et al (2012: 5)
Lieliski, ka autori uzreiz arī
aizķer to apstākli, fiskālie nosacījumi ir ne tikai skaitliski, bet arī
procedurāli (lai atceramies kaut vai kā piemēru Latvijas centienus ievērot likumu
un paredzēt fiskālo rezervi; to, ka pašvaldībām ir aizņēmumu griesti u.tt.).
Autori prātīgi atzīmē, ka fiskālo
nosacījumu loma ir būtiska gan gadskārtējā budžetā, gan vidēja termiņa budžeta
plānošanā, gan starppaudžu solidaritātē (nepalielinot parādu). Taču tas,
kas tiek mainīts katru gadu nav fiskālais nosacījums!
Thus, medium-term budgetary
frameworks or expenditure ceilings that provide multi-year projections but can
be changed annually are not considered to be rules.
Schaechter
et al (2012: 6)
Fiskālie nosacījumi tiek
piesaistīti tādiem budžeta agregātiem kā deficīts, parāds, izdevumi vai
ieņēmumi, vismaz centrālās valdības līmenī.
Par parāda nosacījumu. Saistībā ar Latviju uzreiz iekrita tas, ko
autori saka – ka nosacījums kā tāds nepalīdz zem-limita gadījumos, jo parāda
nosacījums nedod virzienu, kā vērtēt esošo līmeni. FDL guļ šis nosacījums (60%) un pagaidām nemērām (jo esam zem šī limita). Bet
tas jau cits stāsts.
Par bilances nosacījumu. Atkal
prāts par Latviju. Laikam tāpēc, ka 4.maijs tepat vien. Labāks esot
strukturālās bilances nosacījums, jo ietver ekonomiskās stabilizācijas
mehānismu. Smalki! Un labi! Bilances nosacījums būtībā pēta, kā mums iet ar...
mūsu bilanci – tā saukto primāro bilanci, kas būtībā vienkārši nozīmē budžeta ieņēmumus
mīnus izdevumus. Te neskatās uz parāda procentu maksājumiem. Un strukturālā
bilance savukārt piemet klāt ekonomikas ciklu.
Par izdevumu nosacījumu. Jau pēc
nosaukuma skaidrs, ka skatās tikai uz izdevumiem. Kādiem? Ja pareizi saprotu
autorus, tad tikai uz tiem, kurus var ietekmēt valdība. Izdevumu nosacījums
liek noņemt no kopējiem izdevumiem cikliski sensitīvos maksājumus, piemēram,
bezdarba pabalstus. Citi autori gan paģēr vēl vairāk. Bet.. tas jau ir cits
stāsts. Autori atzīmē, ka esot labi kombinēt kopā ar parāda un bilances
nosacījumu. Jā! Arī to Latvija dara!
Par ieņēmumu nosacījumu. Arī šeit
nosaukums palīdz nojaust – ies runa par ieņēmumiem. Griesti – ja grib ierobežot
nodokļu slogu, sliekšņi – ja grib veicināt ieņēmumu iekasēšanu. Autori atzīst,
ka šis nosacījums ir liels izaicinājums, jo esot tieši atkarīgs no ekonomikas
cikla. Taču līdzīgi kā izdevumu nosacījums, palīdz regulēt valdības [budžeta]
apmēru. Latvijā netiek piemērots.
Autori iziet vēsturisko ceļu, un
uzzinu, ka pirmie skaitliskie nosacījumi bija vēl 1947.gadā (Japānā), labi tiek
skaidrotas izmaiņas saistībā ar Eiropas likumu “pakām”, citu pasaules savienību
centieni. Attīstības valstīm autori rekomendē izvēlēties vienkāršākus
nosacījumus.
Some
regional differences regarding the types of fiscal rules persist. In
particular, debt rules are the predominant national rules for low-income
countries, possibly reflecting institutional weaknesses that would complicate,
for example the implementation of expenditure rules. Budget balance rules that
account for the economic cycle are still more prevalent in advanced than
emerging economies. Even for the former country group, pinpointing the output
gap is challenging but even more so for economies that still undergo structural
changes. Thus, emerging economies with budget balance rules that account for
the cycle tend to use thresholds of actual economic activity rather than an
output gap concept.
Schaechter et al (2012:
16)
Autori piedāvā īsu, labu
“rokasgrāmatu” par to, kas nepieciešams, lai ieviestu fiskālos nosacījumus savā
valstī – atbilstoši likumi; sapratne, uz kādiem budžetiem attieksies; uz kādiem
fiskālajiem rādītājiem attieksies; izņēmuma gadījumu apraksts (tam veltīts
vienas lapas pielikums ar valstu dažādību); automātiskie korekcijas mehānismi
un vajadzība nodibināt neatkarīgu fiskālo iestādi. Nedrīkstot arī aizmirst par
šo nosacījumu ieviešanas mehānismu, t.sk. monitoringu.
Pēc lasītā varētu tālāk padomāt,
kā caurspīdāk redzēt, kas notiek ar fiskālo nosacījumu ievērošanu budžeta
izpildes gaitā. Tad nebūtu brīnums, kāpēc otrais un trešais vidēja termiņa
budžeta gads ir tik mainīgs. Ja tas būtu caurspīdīgi, tad tā jau būtu pusbēda.
Ar sveicieniem,
Dace
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru